Gábor barátom Opel Corsa kisárúszállítóját készíti fel vizsgára Fater. Mivel én elsősorban az irodában ülök, aktívan nem tudok részt venni a munkában (leszámítva az online alaktrészrendeléseket). Az abszolút primitív kialakítású kézifék, a kialakítás okán gyönyörűen össze is rohadt, tehát minden kézifékbowden cserélve lett. A bal hátsó fék munkahengere meg volt ragadva, a betétek majdnem vasig kopva. Mindezek javítva lettek. Most következő művelet: kormánymű összes gömbcsuklójának cseréje. Sanszos, hogy egy vagy két izzítógyertya is fáradt, a mostani -2 fokban alig bírt beindulni. A részletekről a következőkben számolok be.

Amint a Kedves Olvasók láthatták, jó nagy kihagyás volt megint a blogon. Az EU-s projekt, ahol dolgozom, végéhez közeledett, így szinte semmire nem maradt időm, a blogra írogatásra meg különösen nem. Nos nézzük, mi történt az elmúlt negyedévben:

A Renault kapott egy rendes karosszériázást. Antal műhelye lakásunktól csupán pár utcányira van, továbbá pár éve ő karosszériázta a Polszkit is, így nyilvánvaló volt a választás. A művelet egyébként megegyezett a Polszkiéval: a tragikus állapotban lévő küszöbök újultak meg, ki lett javítva a két hátsó ajtó sarka (tipikus Renault 21 betegség), plusz az ajtók alsó paneljén lévő rohadások is. Nagyon szép lett, majd teszek fel képeket valamikor. A küszöböket egyébként a Lángnál készítették Antal elmondása szerint, méretvétel után hajtották le őket. A javítás Antal egyéb elfoglaltságai miatt viszont eltartott 2 hónapig. Na mindegy, nem is nagyon használom az autót.

Aztán kiderült az is, hogy a nagyon rentábilis 60% szeszből, 40% benzinből álló keverék csak nyári melegben az igazi. A szó szerinti hidegindítás (a szesz alacsony gőznyomása miatt) nagyon nehézkes a mindennemű átalakítást nélkülöző motornál. Így télen sajnos 70% benzin mellett csupán 30% lehet az etanol. De mivel a Renault most hobbiautóvá lett, így ez talán nem akkora baj.

Megújultak az ajtókárpitok, a műveletről fotók nem készültek. Lényegében arról van szó, hogy a préseltlemez alapra habszivacsréteg van gyárilag felvíve, arra ragasztót szórnak, és erre kerül a kárpitanyag. Na most, a régi, és főleg a sokat napon állt Renaultoknál a habszivacs elbomlik, a kárpitanyag pedig elkezd lógni, mérhetetlenül rusnya kinézetet adva az utastérnek. Lebontottam elsőként a plüsskárpitot. levakartam az alaplemezről a habszivacs maradékát. Ez után fogtam egy régi pokrócot (vastagságra pont megfelelő volt) és beszabtam a korábbi szivacsbetétek helyére. A munkában nagy segítséget nyújtott, hogy van ipari tűzőgépünk. Ezzel könnyedén felrögzítettem a kivágott betéteket a helyükre. Majd visszaragasztottam az eredeti kárpitanyagot. Elég jó lett, bár vannak hibák, de ezeket inkább csak az én szemem látja. A másik művelet pedig ezzel párhuzamosan történt: megújult a motorháztető belső burkolata is. A műveletről alább lehet olvasni.

A Polszkival nem sok dolog történt. Az egyre hidegebb napok itt is kihozták az egyre nehezebb hidegindítást. Most az történt, hogy itt is keverni kell némi benzint a szeszhez. Egyenlőre megpróbálom azt, hogy egy 15 literes hajtóanyag keverék álljon 14 liter szeszből, 1 liter benzinből, illetve némi ólompótló adalékból. A Polszki esetében beépítettem némi stúdiószivacsot a hátsó ülés, illetve a kalaptartó burkolat alá, enyhe zajcsökkentést sikerült elérni. A jövő év elején lesz esedékes a kormánymű kiszereléses hézagolása (legyen olyan pontos a kormányzás, mint valami szupersportautóban :-) ), illetve a kormánysegédkar szilentjeinek felújítása.

Ezen kívül Fater meggenerálozta a szomszéd Pisti Suzukiját. Elég tűrhetetlen volt, hogy 500 km-re megeszik neki 1 liter olajat. Hát a gyűrűk katasztrofálisan sz*rok voltak, a dugattyútetőkön tarajosan állt a korom, a szeleptányérokra rásült minden. A gyűrűzés teljes sikert hozott, a tökéletes eredményt adó, és nagyon érdekes munkáról fényképek nem születtek. Talán majd jön Gábor barátom Vectra B-je (1,6-os benzines Ecotec), ami szintén nagy olajfogyasztó, gyűrűzés kinéz, akkor majd lehet róla poszt. E célból vettem is egy játék kategóriába tartozó endoszkópkamerát: gyertyaníyíláson benézni. Makrózni nem tud, de hát a valódi ipari endoszkópokhoz képest gombokért volt.

Nade, Renault géptető burkolat javítás: pince padlóján dolgoztam, elsőként a kiszerelt burkolat hátoldalán végeztem javításokat. Ahol szakadások voltak, ott más anyaggal erősítettem meg az eredeti anyagot. A rögzítéshez Palmatexet használtam. Miután a hátoldal elkészült, az elülső feléról letéptem a rákasírozott anyagot., már ami maradt belőle az idők folyamán. A hűtőfolyadék betöltési műveletet bemutató matricát persze félretettem. Kifeszítettem majd felragasztottam rá a filcet, amit Fater vett Óbudán. Végezetül bőrlukasztóval kicsapkodtam a felerősítő  lukakat. Íme a képek (nem sorrendben, így lehet itt csatolni)

Az az EU-s projekt, amiben dolgozom, most indult újra, feloldásra került a szerződéskötési moratórium. Következésképp, mint sok kollégámnak, nekem sem volt munkám az elmúlt két hónapban. Mit lehet tenni? A felszabaduló idő remek volt nyelvvizsga letételére, illetve olyan ház körül munkák elvégzésére, mint a padlástér szigetelésének javítása, a ház lábazatának festésére, meg hasonlók. Autózás kapcsán: Faterral építettünk egy második autóbeállót a ház elé. Igazából itt korábban volt, de amikor aszfaltozták az utcát és elkészítették az árkokat, ezt felszedték. Nyolc év után végre megint oda lehet parkolni a ház elé egy másik autóval, ami a flotta méretét tekintve igencsak előnyös. Másrészt az emelőhíd is kapott egy új alapos tisztítást és újrafestettük, íme:


 

 

Természetesen a következő hasonló művelet majd az előtető külső és belső festése lesz, vagy idén ősszel, vagy jövő év tavaszán.

Autók:

Polszki: befejeződött az etanol üzemre átalakítás

A Polszkinál elég nagy gond volt a hidegindítással, illetve a melegítő járatással: gyengén tarakírozva és égyenetlenül járt, elindulni pedig csak teljesen üzemmeleg állapotban lehetett az autóval. A problémát az un. hidegindító fúvóka felbővítésével tudtam megoldani. 15 %-al emelve a 90-es furatból 100 lett. A bal felé eső sárgaréz csavar a hidegindító fúvóka, még a furatában.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezzel már jól indult az autó, ám nem voltam megelégedve a teljesítményével. És minél többet mentem vele, annál kevésbé. Egyszerűen nem pörgött úgy a motor, mint a benzines érában, nyúlós volt, kedvtelenül és nehézkesen küzdötte fel magát magasabb fordulatra. Elsőként visszavettem a 15 fokos alapelőgyújtást 10 fokra. Ettől valamivel jobb lett, kedvezőbben húzott, de közelében sem volt a régi önmagának. Számoltam egy kicsit: 115-ös fúvókából 132-nek kellett volna lennie, 15% dúsításhoz. Ehhez képest én 130-ra tudtam fúrni, mondjuk jogosan gondoltam azt, hogy az állványos fúrónk tokmánya + a befogott fúró simán üt 2 századnál többet is, hiszen nem valami precíziós eszköz, egyszerű ipari melósfúró. Na mindenesetre elmentem a Perforhoz, és vettem fúvókadörzsárat: 132 nyilván nem volt, 5 százados méretlépcsőkben voltak készleten, így vettem 135-öst. 132-es lenne 15%-os keverékdúsítással, 138 lenne 20% dúsítás esetén. Így most épp a kettő között leszek, okoskodtam, tehát jónak kell lennie a 135-re készített furatnak. Kivettem a főfúvókát, Fater meg átdörzsárazta, majd visszatettem, és egy rövid próbakörre mentem...

...tökéletes! Annyira az lett, hogy mindjárt be is iktattam egy hosszabb turnét, úgy ahogy voltam, melósruhában, tettem egy nagyobb kört, Gyömrő, Üllő, új 4-es, csodálatos volt. 80 km/h-nál még oda lehet lépni, húz mint a lift 100 km/h-ig, nem úgy mint átalakítás előtt , amikor 90 km/h-nál többet nem lehetett elérni. Épp úgy megy, mint 98-as benzinnel, csak épp többé nincs kopogás erősebb terhelésnél. 98-al pedig korábban ugyanúgy bekopogott, ami az extrabenzin pofátlanul magas ára miatt teljesen elfogadhatatlan, mikor van jobb alternatíva is immár. Az átalakítás most már tényleg befejeződött.

Tehát összefoglalva, mi kell a 126-os Polszkinál ahhoz, hogy E85-el járjunk:

- 1 mm-es fúró a hidegindító fúvóka felbővítéséhez,

- 1,3 mm-es fúró a főfúvóka felbővítéséhez,

- 1,35 mm-es dörzsár a főfúvóka méretének pontos beállításához,

- benzinszűrő az AC pumpa elé.

Alapelőgyújtás: maradhat az eredeti, 10 fokos.

Polszki: kormánymű és az ő holtjátéka

A Polszki kormányművében alapvetően fontos a kormánycsiga és a tengely közötti hézag rendszeres ellenőrzése, és ha szükséges utánállítása. Ha nagy a hézag, azt jól lehet érezni: megnövekszik a kormánykeréken mért holtjáték, ami a vezetés közben elég stresszes, leromlik az iránytartás, és folyamatosan fűrészelni kell a kormánnyal. Még sosem állítottam holtjátékot a Fiat kormányművében, most ennek eljött az ideje.

A kormánycsiga és a tengely közti hézagot a tengelyt rögzítő excentrikus kiképzésű persely elfordításával lehet limitáltan állítani felszerelt kormánymű és a kormányműre felkötött kar mellett. Ehhez le kell oldani a zárólemez alján lévő két csavart, elfordítani a perselyrögzítő lemezt, és elfordított állásában rögzíteni a zárólemezen keresztülmenő két csavar visszatekerésével. Ha többet kell fordítani, akkor le kell oldani a kart alul, lehúzni a zárólemezt, majd a perselyrögzítőt, elfordítva visszatenni, majd a zárólemezt is. Ez utóbbira nem volt módom, így maradt az "egyszerűbb" beállítás, de később szükséges lesz elvégezni a pontosabb -leszereléssel járó- beállítási munkát. A képeken a kormánymű, az alsó rögzítőlap közötte a perselyrögzítő, felette a kormányműház. Sajnos így látszik, ahogy a képek mutatják, nem tudtam jobb fotót készíteni.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford: váltókulissza felújítása

...is megtörtént. A Fordnál is vannak vicces típushibák. Ilyen például az, hogy a váltókar hajlamos volt eltörni, (valószínűleg túl lett edzve, mondta Fater) rendesen megviccelve a tulajdonosokat. Nos, fogtam az én kulisszámat, meg a roncsautóét: nézzük melyikből melyek azok a cuccok, amik jók. Darabokra bontottam mind a kettőt. végül is kiderült, hogy a műanyag vezetőkocka, a karok, a kulisszatengely esetében is az enyém a jobb állapotú, így ezt tisztogattam le, festettem le a karokat, majd raktam össze. Íme: