Hegyalja és Perfor
A hétvége úgy indult, hogy pénteken elmentem először a
fúrószárért, majd utána a Hegyaljához Budaörsre a második adag cuccért. A fúrót
végül is a Perfor Kft-nél sikerült beszerezni. Ez a cég a Soroksári úton
található, és van mindenük, fúrószáraik mindenféle keménységben, és
méretlépcsőben vannak raktáron. A mikrofúróknál 0,05 századonként lehet kapni
fúrókat, szóval ha a Fiat keveselné a szeszt a keverékben, lehet hogy hozok
tőlük 1,35-öst. Itt beruháztam 300 valamennyit egy 1,6-os egyszerű gyorsacél
fúróra, a fúvóka rezéhez erősebb úgysem fog kelleni. Tartanak elvileg
fúvókadörzsárakat is, de ezekkel még várok.
Következő állomás Budaörs volt. Megint sikerült
feleslegesen kikérnem a központból a két számomra nem jó membránt, a Nagy
Kockát, meg az Idomtalan Háromszöget. Ezeken kívül rendeltem az általános
főfúvókákból nyolcat, megérkezett a két javítókészlet az Audi Solex TDID
porlasztójához. Jött kipufogó akasztó gumi, ezeket mondjuk kicsit proaktív
dolog volt megrendelni, mivel jó esetben egy-másfél év múlva lesznek
felhasználva. A Ford és az etanol összeházasítása céljából kértem egy méretes
benzinszűrőt is, valószínűleg lesz mit megszűrnie majd a tankból, meg a
benzinvezetékekből. Bár a tank úgy is fel lesz újítva, mivel „új korában” is
rohadt a felső tankfél. A Fiat kap majd valamikor a távoli jövőben két új
gyertyát, mivel elég kedvezményes áron volt az U barázdás Denso (típus:
W20FP-U) ami valószínűleg kedvezőbb hatással lehet a teljesítményre. A
boltossráctól ajándékba kaptam azt a négy Denso Powerpack gyertyát (típus:
W20EP-U), amit a Fordhoz találtam a Hegyalja webáruházában! Német / japán /
magyar vegyes vállalat lesz: az echte német gyártású hengerekbe, az Alcan
alumíniumdugók felett örvénylő magyar repcéből készült bioetanol / levegő
keverékbe a vállalathoz nyugdíjaskorukig lojális japán munkások által készített
prémiumgyertyák kúrják majd be a szikrákat a gyári előgyújtási pont előtt,
ahogy azt a szesznél kell… Összesen 5980 Ft-ot fizettem.
Javítókészlet beépítése, Ford
Otthon –ha már ilyen szépen alakult a porlasztójavítók beszerzése-
elhatároztam, hogy beszerelem az egyik készletet. A csomag a tűszelepet,
illetve a tömítéseket tartalmazta. Végre le tudtam cserélni a fojtószelepház és
a porlasztótest között lévő, sarkán már elrepedt bakelittömítést. Ehhez lökni
kellett az új közepére két furatot, ehhez a régiek voltak a minták. A
gyorsítófúvóka eddig nem csak a légtorokba küldte a naftát, hanem a furata
mellett is csordogált az anyag: ez megszűnt, a fúvóka szárán lévő lerobbant
tömítő gumigyűrűt végre sikerült kicserélni. A munka belenyúlt az északába,
mivel kicseréltem a hideigindító rendszer vízkamrájának a tömítését is, és a
tetves hidegindító fojtószelep megint el kezdett szorulni. Raktam az egyik
csavar alá egy papírkarikát (két csavar rögzíti a hidegindítót fojtószelepestül,
a karburátortesthez), ezzel tudtam a szorulást megakadályozni. Valószínűleg a
porlasztótest egy kicsit el van húzódva, egy-két századot. Végül de nem
utolsósorban telepítettem az etanolhoz készített főfúvókákat, az első torok
mérete 15%-os üzemanyag mennyiség növeléssel 140 lett, a második toroké pedig
160.
Mi volt még a hétvégén autós témakörben? A Renault kapott
egy jó viaszolást, a hozzá való színes viasszal. Jövő héten meglátogatja a Prímaklímát,
befejezve a légkondi átalakítását azzzal, hogy a valahol még meglévő szivárgást
kikezelik. Szerensére UV fényre irizáló festék is van betöltve a rendszerbe,
talán így egyszerű lesz a szivárgás megtalálása. A Renaultnál az év során lenne
egy küszöbjavítás, a két hátsó ajtó sarkának rendbetétele, meg általűnos alváz
és üregvédelem mindezek után. Kellene majd rá egy új kipufogórendszer is. Aztán
ott a Fiat is, amiről külön szakasz szóljon…
Fiat, etanol,
terhelési teszt
Pécelen lakik egy ismerősöm, a hétvégén meglátogattam.
Természetesen a Fiattal, így módom
nyílt arra, hogy megtapasztaljam,
mennyiben más ez az új hajtóanyag. Pécelre a 31-es útról is be lehet hajtani.
Ez az útszakasz Pécel felől kihajtva jó tesztszakasznak bizonyult, már a
Maserati-s korszakban is. (Akkor a turbonyomás felépülésének a vizsgálatára használtam.)
Az út a 31-esbe torkolásig egyenletesen emelkedik, körülbelül kicsinyített mása
a híres érdi emelkedőnek az M7-en. Mivel a Polszki nem egy izompacsirta, ezért
kellő lendületet kell venni, de az emelkedő tetején a lendület megtört, a
motornak pedig az oktánszám még 98 (?)-al is kevés lett. Ugye mondani sem kell,
hogy padlógázos a művelet a Polszkival, főleg a közepétől, ahol rendeseb elkezd
emekedni az út, a háromnegyedétől pedig vissza kellett engedni 80-ról 60-ra,
különben kopogott a motor. Ez volt eddig az un. szuperbenzinnel. Mit mutatott
az etanol? Csodát! Úgy verettem végig az autóval, hogy a legtetején, a kritikus
szakaszon is 90-el tudtam menni, kopogás semmi! Na most, azt azért tudni kell,
hogy a 90 km/h igen sok ennél az autócskánál, mivel a végsebesség gyárilag,
könyv szerint 105 km/h. Szóval az etanol nagyon jónak tűnik. Természetesen ez
egy szélsőséges teszt volt, alapból az autóra nagyon vigyázok, és megkap minden
karbantartást, például olajat 5000 km-enként, mint a Maserati. (Csak a Polszki
más okból: ott a teljesítmény volt nagy, itt pedig csak centrifugális olajszűrő
van.) Csupán annyit akartam megtudni, hogy ilyen komoly terhelés mellett lehet
–e a szeszre számítani. Főleg azért, mivel a Ford esetében –az alapból igen
magas sűrítési viszony miatt- alapból rá is leszek szorulva az E85-re. Vagy
tankolhatok (szerintem kamu) prémiumbenzint, csilió forintért literjét.
Összességében ez egy nagyon pozitív tapasztalat volt.
Még annyit a Polszki és az etanol házasságáról, hogy
sikerült elkérnem a benzintankot a pár utcával arréb szétvágott autóból. A tank
külsején van némi rozsda, belülről rendben lévőnek tűnik. Működő
benzinszintmérő van benne, ez nagyon pozitív, mivel azt már nem lehet kapni
tudomásom szerint. A tartályt leápolom majd némi rozsdamarózás után kap
festést, aztán eltárolom. Bár szerintem ez „a fémtankot az etanoltól megeheti a
rozsda” mondakör nem igaz.
Kirándulás pünkösdkor, Renault
Hétfőn kirándultunk, mégpedig a Pilisbe, a Holdvirág-árokhoz. A Renault félkabrióvá vált: összes ablak, beleértve a tetőablakot nyitva. Kellemes volt a beállított kormánnyal mind az odaút, mid a visszaút a túrázásról nem is beszélve. Youngtimer autókülönlegességből egyet láttam, 500 SEL Mercedest, mégpedig W126-ot, királykék színben, bézs belsőtérrel. Annál érdekesebbet láttunk viszont az árok vége fölött, a hegygerincen, az erdőben. Megálltunk ebédelni és...
galacsinhajtó bogár (scarabaeiformia, innen valamelyik család tagja) tolta előttünk a labdacsát. Ebben az volt a kemény, hogy a képen látható terepen, hegynek fölfelé gurigázta a golyót, viszont tette ezt kb. fél méter per perc sebességgel, látható milyen körülmények között. (Nehéz is volt lefényképezni.) Ezt a műveletet ráadásul tolatva végzi! Fantasztikus "gépezet"! Ez körülbelül olyan, mintha nagyobb, markoló méretű földmunkagéppel egy kisebb, de ház méretű betongolyót húznánk fel a Gellérthegyre, mondjuk a Szirtes utcában, hogy az utcában kidőlt fák, és rengeteg építési törmelék hever.